PsychoSociale Arbeidsbelasting 

Als er sprake is van ongewenste omgangsvormen kan dit stress teweeg brengen en lichamelijke, psychische en sociale klachten veroorzaken. De Arbowet noemt dit psychosociale arbeidsbelasting (PSA).

PSA in de Arbowet 

De werkgever is volgens de Arbowet verplicht om beleid te voeren, binnen het algemene arbeidsomstandighedenbeleid, dat erop is gericht om psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen of te beperken als dit een risico vormt binnen de organisatie.

De wet impliceert dat klachten over seksuele intimidatie, agressie en geweld, goed moeten worden opgevangen, goed moeten worden behandeld en afgehandeld. Een werknemer moet problemen vertrouwelijk kunnen melden. De werkgever is volgens de wet ook verplicht tot het geven van voorlichting over de maatregelen tegen seksuele intimidatie agressie en geweld.

Maar ook de werknemers zelf dragen hiervoor medeverantwoordelijkheid. De werknemer is verplicht om naar zijn eigen vermogen zorg te dragen voor zijn eigen veiligheid en gezondheid en die van de andere betrokken personen (artikel 11 Arbowet).

PSA op orde

Organiasties zijn volgens de Arbowet dus verplicht een PSA beleid op te stellen en dit beleid ook daadwerkelijk uitvoeren. 

Het PSA-beleid dat wij voor u opstellen noemen wij 'Integriteit als fundament' en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Voorstel gewenst gedrag;
  • Gedragscode ongewenst gedrag;
  • Regeling (externe/interne) Vertrouwenspersoon;
  • Meldingsprocedure.

Klachtenregeling en klokkenluidersregeling

  • De Arbo- wetgeving verplicht niet tot een klachtenregeling. Maar als een medewerker een klacht of melding over bijvoorbeeld seksuele intimidatie, discriminatie of agressie wil indienen, moet de werkgever hieraan meewerken omdat dit valt onder de zorgplicht van de organisatie. Wanneer de medewerker er met de intern of met de vertrouwenspersoon niet uitkomt, kan voor de behandeling van een klacht de klachtencommissie ongewenst gedrag ingeschakeld worden. Klik hier voor de procedure en meer informatie over de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon kan bij deze procedure ondersteuning bieden, maar neemt nooit zitting in een klachtencommissie.
  • Wanneer een organisatie meer dan vijftig werknemers heeft, is het bij wet verplicht om een klokkenluidersregeling (regeling melden misstanden) vast te stellen. Lees hiermeer over  modelregeling melden misstanden.

Wetsvoorstel vertrouwenspersoon 

Op 9 februari 2023 heeft Tweede Kamerlid Maatoug (GroenLinks) een initiatiefwetsvoorstel ingediend dat elke werknemer het recht geeft om toegang te hebben tot een vertrouwenspersoon.

Volgens het initiatiefwetsvoorstel van Tweede Kamerlid Maatoug (GroenLinks) wordt de verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen van toepassing op organisaties met 10 of meer medewerkers. Dit betekent dat bedrijven en organisaties die minstens 10 werknemers in dienst hebben, een vertrouwenspersoon beschikbaar moeten stellen voor hun personeel.

Deze maatregel is bedoeld om ervoor te zorgen dat medewerkers altijd toegang hebben tot een vertrouwenspersoon bij eventuele problemen of conflicten op de werkvloer.

De Kamer heeft dit wetsvoorstel besproken en het is inmiddels door de Tweede Kamer aangenomen. Op dit moment wordt het voorstel behandeld door de Eerste Kamer.